Closed Auction

lot # 353 - Rare stamps

Tuesday Aug 21, 2018 19:00 Asia/Jerusalem

The Austrian Post of Jerusalem – an Early Postcard, 1885 – Sent by the Rebbetzen Feige Kalischer, the Daughter-in-Law of Rabbi Zvi Kalischer , to the Baron Efrayim Rothschild, Stadtoldendorf, Germany
An important philately item!
A postcard with a fine, clear postmark of the Austrian post of Jerusalem – 4.2.1885. Sent to Efrayim Rothschild, Stadtoldendorf, Germany.

The content of the letter
The writer: the Rebbetzen Feige Kalischer, the daughter-in-law of Rabbi Zvi Hirsch Kalischer, appealing to the Baron Efrayim Rothschild.
The Rebbetzen introduces herself as Rabbi Zvi Hirsch Kalischer's daughter-in-law who has been living in the land of Israel for 18 years. Her husband, the Rabbi's son, had travelled to Europe for medical treatment. She remained at home with her little children, who have to study with the rabbi (the word "rabbi" is written in Hebrew). Her financial situation is difficult and she is appealing to the baron to send her money.
The postcard is written in German; yet it is obvious that her mother tongue is Yiddish since she uses Yiddish words and writes them in German.
The postcard indicates the great poverty of the Jews of the Land of Israel: even the grandsons of Rabbi Kalischer did not have money to be sent to a teacher to teach them Torah! Rabbi Kalischer's daughter-in-law herself lived in great poverty!
Condition: Very Good. Clear, readable script. Clear postmark. A few time stains.
הדואר האוסטרי בירושלים - גלויה מוקדמת, 1885 - כשלא היה כסף לשלם למלמד התינוקות של נכדי הרב קאלישר בארץ ישראל! - נשלחה על ידי הרבנית פיגא קאלישר, כלתו של מבשר הציונות הרב צבי קאלישר, לברון רוטשילד, שטאדטולדנדורף, גרמניה

פריט בולאי וארצישראלי חשוב!
גלויה עם חומת נקיה וברורה של הדואר האוסטרי בירושלים - 4.2.1885 נשלחה לstadtoldendarf גרמניה
אפרים רוטשילד, שטאדטולדנדורף
לראשונה מוזכרות משפחות יהודיות ב Stadtoldendorf ובסביבותיה, בסכסוניה התחתונה, בתחילת המאה ה -18. בתחילת המאה ה -19 הוקמה קהילה יהודית ב Stadtoldendorf. אחד ממייסדיה ומנהיגה מאוחר יותר היה אפרים רוטשילד, בן למשפחת הברונים הידועה. כאן, בעיר, הפעילו הרוטשילדים, בראשותו, חברת טקסטיל גדולה.
תוכן המכתב
הכותבת: הרבנית פיגי קאלישער כלתו של הרב צבי קאלישער. פניה לברון אפרים רוטשילד.

הרבנית מציגה את עצמה: כלתו של רבי הירש[צבי] קאלישער. היא גרה בארץ כבר 18 שנה. בעלה, בנו של הרב, חלה ונסע לשם טיפול רפואי באירופה. היא נשארה בארץ עם הילדים הקטנים שצריכים ללמוד אצל הרבי. המילה רבי כתובה בעברית. מצבה דחוק והיא מבקשת מהברון שירחם עליה וישלח אליה כסף או שיאסוף בשבילה. היא כתובת בגרמנית. רוטשילד גר בגרמניה.
ניכר ששפתה היא אידיש שכן היא משתמשת גם במילים שאינן בגרמנית אלא באידיש וכותבת אותן בגרמנית. כלומר שהיא חושבת ביידיש ומנסה להוריק את זה לשפה הגרמנית. ולכן גם כותבת כמה מילים בעברית.
היא כותבת בכבוד ומברכת אותו בברכה מציון.
כתובתה למשלוח הכסף: פיגי קאלישר ירושלים, פלשתינה. ללא שכונה או פרט אחר שיהפוך את הכתובת למדויקת יותר. שכן הישוב היהודי בירושלים דאז היה קטן והיא הייתה ידועה ולכן הדוור כבר ידע לאן להביא את זה...
מדהים לראות שוב את העוני הגדול שהיה אז מנת חלקו של הישוב הישן בירושלים וגם לנכדים של הרב קאלישר, שעמד בראש קרנות וחברות לישוב הארץ, ראש וראשון לחובבי ציון, לא היה כסף כדי שיוכלו ללמוד אצל מלמד תינוקות! כלתו של הרב, מבשר הציונות, חייה בעוני עצום! והיא הייתה צריכה לפנות לשם כך לנדיבי עם בחוצה לארץ!
אין בידינו את תשובת הברון. מסתבר שהברון נענה בחיוב שכן שמו של הרב קאלישר היה ידוע ונערץ. אולי בעתיד עוד תתגלה תשובתו...
מצב: טוב מאוד! כתב ברור וקריא! חותמת ברורה! קצת כתמי יושן.
פריט נהדר!
Category: